Proces powstawania porcelany jest bardziej złożony niż mogłoby się wydawać. Wiele zależy od samej masy, której składniki muszą zostać bardzo dokładnie odmierzone. Sama masa porcelanowa ma trzy rodzaje – formiarski, lejny oraz granulatowy. Powstają one w “szlamowni” i różnią się od siebie zawartością krzemu oraz procentem wilgotności w końcowej postaci. Masa lejna zawiera najwięcej wody, a swą konsystencją przypomina gęstą śmietanę. Z niej powstaje po wtryśnięciu do specjalnej komory pod ciśnieniem masa granulatowa. Ostatni rodzaj – formiarski – przypomina świeżą plastelinę, która formowana jest w walce o różnym przekroju. Podczas tego procesu do laboratorium trafiają próbki, by skontrolować skład oraz czystość każdej partii masy.
Poszczególne rodzaje mas trafiają w różne części formowni – w zależności od sposobu nadawania formy wyrobom porcelanowym. Większe naczynia czy bardziej skomplikowane części zdobień są odlewane z masy lejnej poprzez wlanie jej do wcześniej przygotowanych form gipsowych. Zostają one zalane w całości, a po upłynięciu odpowiedniego czasu, nadmiar płynnej porcelany wylewa się do specjalnych zbiorników. Pozostała część odstawiana jest do wysuszenia – a później początkowej obróbki. Masa formiarska, która jest dużo bardziej plastyczna, dzielona jest przez wprawionych pracowników na odpowiedniej wielkości kawałki, które wkładane są do pras formujących. Z reguły w taki sposób powstają filiżanki i kubki – wraz ze stopkami. Na tym etapie naklejane są również uszy i inne części ozdobne. Płaskie wyroby porcelanowe, takie jak np. talerze, powstają w wyniku wpuszczenia pod ciśnieniem rozpuszczonej masy granulatowej (lub lejnej). Należy podkreślić, że różne rodzaje mas nie wpływają w żaden sposób na zmianę jakości produktu. Zostały one wprowadzone, by usprawnić i przyspieszyć produkcję. Ogranicza się tym samym ilość odpadów i zmniejsza nakład pracy.
Ważną i nieodłączną częścią powstawania wyjątkowych i skomplikowanych naczyń czy figurek jest praca człowieka. Fachowcy zajmujący się manualnym tworzeniem porcelany nadzorują ten proces od samego początku. To oni zalewają formy i decydują, kiedy porcelana ma odpowiednią grubość. Tak jak w przypadku innych sposobów formowania, porcelana jest obrabiana i pozostawiana do wyschnięcia. Obrabianie początkowe polega na odcięciu nadmiaru masy, przemyciu produktu wilgotną gąbką (której zadaniem jest wygładzenie powierzchni). To na tym etapie przykleja się również inne, mniejsze elementy. Ważną zasadą jest utrzymywanie wilgotności. Klejone elementy powinny mieć jak najbardziej zbliżoną wilgotność, by zmniejszyć prawdopodobieństwo pęknięcia lub odklejenia na etapie wypalania.
Przyklejenie ucha lub stopki, choć trudne, nie jest wielkim wyzwaniem dla pracowników fabryk porcelany. Jednak istnieją bardziej skomplikowane modele, a najtrudniejszym zadaniem jest złożenie figurek. Te składają się niekiedy z kilkunastu elementów, które należy połączyć z podstawową częścią nie tylko z wielką dokładnością, ale też wyczuciem czasu (nadal obowiązuje tu zasada wilgotności). Trzeba też zwrócić uwagę, że niektóre elementy mają bardzo mały rozmiar, więc użycie kleju musi być minimalne – przez co trudnym zadaniem jest idealne sklejenie takich obiektów. Proces stworzenia figurek trwa czasami bardzo długo i wymaga ogromnej precyzji. Dlatego tego zadania mogą podjąć się tylko najlepsi i specjalnie wyszkoleni pracownicy. Dzięki temu każda figurka jest tworzona na najwyższym poziomie pod względem jakości i dokładności. Stają się także unikalne, ponieważ nikt nie jest w stanie wykonać nawet dwóch identycznych ozdób.
Następnym etapem jest wypalanie porcelany. Przed tym procesem partie naczyń oraz figurek są sprawdzane – zostają pomalowane specjalnie barwioną cieczą, która uwydatnia wszystkie pęknięcia i niedoskonałości. Pierwsze wypalanie, tzw. biskwitowe, utwardza wyrób, który staje się matowy i kruchy. Po nim następuje oszklenie – najczęściej ręczne. Specjalnie przeszkolony personel zamacza każde naczynie w specjalnej cieczy, która zawiera szkliwo. Jest to ważny i trudny proces. Szkliwo musi być rozprowadzone równomiernie, by nie pozostały zacieki. Płaskie i mniej wymagające naczynia szkliwione są natryskowo przez maszynę. Tak przygotowane, trafiają znów do pieca, gdzie zostają ostatecznie wypalone. Szkliwo sprawia, że porcelana przestaje być krucha, staje się też błyszcząca. Przed szkliwieniem asortyment, który nie będzie zdobiony, otrzymuje również stempel z logiem firmy.
Ostatnim etapem jest zdobienie porcelany. Odbywa się ono na kilka sposobów w zależności od modelu. Można rozróżnić zdobnictwo wszkliwne i naszkliwne. To pierwsze charakteryzuje się znacznie większą trwałością. Większość wzorów umieszczana jest na porcelanie za pomocą specjalnych kalek. Bardziej dokładne i delikatne zdobienia wykonywane są ręcznie przez specjalistki w tej dziedzinie. Do wykonywania tych ornamentów używa się najczęściej złota i platyny. Inaczej ma się ozdabianie figurek – te o większej ilości elementów, wykańczane są ręcznie, aby każdy detal był idealnie pomalowany.
Polska Grupa Porcelanowa ma w swoim asortymencie wiele różnych porcelanowych figurek. Zgodnie z najnowszą modą, wprowadzane są nowe modele. Nie znaczy to jednak, że starsze odchodzą w zapomnienie. Tak jak w przypadku zestawów obiadowych czy filiżanek, wśród figurek znaleźć można egzemplarze inspirowane modą minionych epok. Niektóre z nich są dostępne nieprzerwanie od wielu, wielu lat – należy pamiętać, że ćmielowska fabryka porcelany działa od ponad dwustu lat, na przestrzeni których zostało zaprojektowanych dużo różnych modeli naczyń, jak i figurek.
Bardzo rozpoznawalną i jednocześnie jedną z najbardziej skomplikowanych figurek jest “Markiza”. Występuje w dwóch wersjach kolorystycznych i przedstawia młodą kobietę w pięknej, rozłożystej sukni, trzymającą bukiet kwiatów. Jest to właśnie przykład kultowego, produkowanego od długiego czasu modelu. Większość starszych projektów zachwyca swoją prostotą, którą podkreśla biel czystej, białej porcelany. Niekiedy jej blask podkreślany jest złotym zdobieniem – jak w przypadku “Piłsudskiego” czy “Temidy”. Podążając za najnowszymi trendami, przy współpracy z utalentowanymi projektantami, powstają bardziej nowoczesne figurki. W większości charakteryzują się opływowymi kształtami, przedstawiają zwierzęta lub ludzkie postaci. Są tworzone w taki sposób, by można było kompletować je dowolnie, według uznania. Asortyment zawiera takie figurki jak psy czy koty, ale także bardziej egzotyczne bawoły czy ptaki kiwi. Poza kształtem, dużą rolę odgrywają także kolory, często kontrastujące ze sobą i wyraziste.
Należy po raz kolejny podkreślić, że wszystkie figurki tworzone są ręcznie od momentu odlania formy, do pomalowania i ostatecznego wypalenia w piecu. Do każdej z nich podczas zakupu dołączany jest certyfikat autentyczności, potwierdzający ręczne wykonanie przedmiotu. Zawiera on także informacje o projektancie oraz roku produkcji. Dodatkowo każda figurka otrzymuje numer identyfikacyjny, wpisywany do specjalnego rejestru. To również pokazuje, że każda figurka jest wyjątkowa i niepowtarzalna.
Wśród asortymentu dostępnych jest wiele przeróżnych rodzajów figurek – mniejszy i większych, bardziej i mniej nowoczesnych. Przez co każdy znajdzie coś, co idealnie wpasuje się w wystrój jego mieszkania. Te delikatne wyroby na pewno sprawią, że wnętrza będą prezentować się ciekanie i unikalnie.